Saturday, November 16, 2019

Tiada Yang Baru Dengan Salafiy

Bunga Rampai Soal-Jawab Seputar Salafy
Abu Abdirrahman Alu Duri

Pasir Puteh

Apakah itu salafiy?
Salaf itu berasal dari bahasa Arab yang secara bahasa berarti pendahulu atau terdahulu sedangkan salafiy itu sendiri berarti pengikut salaf. Jadi makna salafiy ialah orang yang mengikuti salaf.

Siapakah mereka para salaf?
Mereka adalah orang saleh terdahulu yang dimulai dari Rasulullah shallallahu alaihi wasallam kemudian diikuti oleh para sahabat beliau radhiyallahu anhum dan para tabiin rahimahullah. Mereka juga disebut sebagai generasi terbaik. Atau juga disebut dengan salafussaleh.

Adakah dalilnya?
Iya ada. Dalam hadits ketika Rasulullah shallallahu alaihi wasallam berwasiat kepada Puteri beliau Fatimah radhiyallahu anha;  beliau shallallahu alaihi wasallam bersabda:
لا أرى الأجل إلاّ قد اقترب، فاتقي الله واصبري، فإنه نعم السلف أنا لك
Maknanya:
Saya tidak melihat kematian melainkan ia telah mendekat, maka bertakwalah kepada Allah dan bersabarlah, sesungguhnya saya adalah sebaik-baik salaf (pendahulu) bagi kamu. HR. Muslim

Bolehkah menyebut diri bahwa "saya salafiy"?
Salafi itu ialah manhaj atau metode atau cara bukan golongan dan kelompok tertentu.
Siapapun berhak mengklaim atau menisbatkan dirinya kepada salafi. Namun perlu diketahui ketika mengaku diri sebagai salafiy dengan niat untuk menyucikan diri dan menganggap diri lebih benar daripada yang lain maka perkara ini adalah terlarang.
Allah Ta'ala berfirman:
فلا تزكوا أنفسكم هو أعلم بمن اتقى
Maknanya:
Dan janganlah kalian menyucikan (menganggap suci) diri kalian kerana Dia (Allah Ta'ala) lah yang Maha Mengetahui siapa diantara kalian  yang paling bertakwa.

Siapakah yang berhak mengeluarkan seseorang dari salafiy?
Salafiy itu sebenarnya ialah Islam itu sendiri. Jadi, tidak ada yang berhak mengeluarkan seseorang atau kelompok dari salafiy melainkan perkara yang telah mengeluarkan dari Islam. Salafy bukanlah sebuah syarikat perusahaan yang dengan mudah mengeluarkan seseorang darinya.

Bolehkah mengatakan si fulan itu bukan salafy?
Hukum asal ialah tidak boleh, melainkan orang tersebut melakukan amalan-amalan yang telah jelas mengeluarkan dirinya dari salafy atau telah menyatakan permusuhannya kepada salafy. Namun sebab permusuhannya perlu dirinci apakah kerana jahil/tidak tahu ataukah kerana benci.

Apakah salafiy memecah belah umat Islam?
Istilah Salafiy biasanya dipergunakan ketika berhadapan dengan ahli bid'ah seperti syiah rafidhah, khawarij dan golongan yang menyimpang lainnya. Salafiy ialah nama lain dari ahlussunah waljamaah, ahlulhadits, thoifah al manshuroh dan firqatunnajiyah. Tidak dapat dielakkan bahwa dalam Islam ini telah ada golongan yang mengajak kepada penyimpangan. Namun ini adalah suatu sunnatullah yang berlaku di muka bumi ini. Bagi siapapun yang berpegang teguh diatas sunnah Rasulullah shallallahu alaihi wasallam maka merekalah salafiy atau ahlussunnah.

Benarkah salafiy anti mazhab?
Sebenarnya orang yang berusaha sedaya upaya untuk mengikuti Rasulullah shallallahu alaihi wasallam tentulah akan senantiasa mencari amalan yang berdasarkan pada dalil-dalil Al Qur'an dan Assunnah serta ijmak. Namun bukan berarti mereka anti kepada mazhab, kerana pada hakikatnya seorang salafiy itu sangat menghargai dan mencintai para ulama mazhab.

Kenapa mesti ada nama salafiy?
Penamaan salafiy pada dekade terakhir ini banyak dilaungkan kembali oleh seorang pakar hadits negeri Syam Al Allamah Asy-Syaikh Muhammad Nashiruddim Al Albani rahimahullah sebagai reaksi terhadap fenomena kejumudan dan kekakuan dalam bermazhab. Beliau menegaskan kembali istilah salafiy ini untuk membuang perilaku fanatik dan keta'asuban dalam bermazhab. Namun salafy bukanlah sebuah kelompok ekslusif yang dimiliki oleh orang-orang tertentu saja.

No comments:

Post a Comment