Tuesday, November 12, 2019

Terjemah Al Qashidah Al Laamiyah Ibnu Taimiyah rahimahullah (661-727 H)



1. Wahai yang bertanya tentang mazhab dan akidahku Semoga diberikan petunjuk bagi yang bertanya tentang hidayah

2. Dengarkanlah perkataan muhaqqiq dalam pernyataannya tidak berpaling diatasnya tidak pula berubah

3. Cinta sahabat seluruhnya mazhab bagiku Menyayangi ahli bait, dengannya kubertawassul

4. Dan tiap mereka punya kemuliaan yang tinggi serta keutamaan namun Asshiddiq yang paling afdhal diantara mereka

5. Dan aku menyatakan di dalam Al Qur'an telah datang dengannya ayat-ayat mulia dan ia diturunkan

6. Dan aku berkata Allah Jalla Jalaluh berfirman dan Al Musthofa yang diberi petunjuk dan aku tidak mentakwilkannya

7. Semua ayat-ayat sifat diperintahkan kepada kebenaran sebagaimana dinukilkan dari para pendahulu

8. Dan aku kembalikan kepada pembawanya dan aku menjaganya dari penghayalan

9. Buruklah bagi yang membelakangi Al Qur'an dan sekiranya ia berdalil maka dia berkata Akthal berkata

10. Dan orang beriman benar-benar melihat Rabb nya dan di atas langit tanpa membagaimanakan Dia turun.

11. Dan aku mengakui timbangan dan telaga yang aku berharap kelak meneguknya hingga lepas dahagaku

12. Demikian juga shirath yang membentang diatas jahannam maka keselamatanlah yang melaluinya dan yang lain ada yang terjatuh

13. Dan neraka dimasuki orang durjana dengan kebijaksanaan-Nya demikian juga orang bertakwa kepada syurga ia memasuki

14. Bagi yang hidup, berakal pada kuburnya amalan penemannya disana dan akan ditanya

15. Ini adalah aqidah Syafii, Malik, Abu Hanifah kemudian Ahmad yang diambil

16. Jikalau engkau mengikuti jalan mereka maka engkau orang yang diberi taufik dan jikalau engkau mengada-ngada maka tiada bagimu melainkan sesal

No comments:

Post a Comment