Saturday, January 28, 2023

Jihad Melawan Dosa

Tiap insan akan diuji dengan suatu dosa yang teramat sukar baginya cabaran untuk berjihad meninggalkan dosa itu, namun bilamana ia mampu melawan hawa nafsunya itu maka ia termasuk orang yang bersabar sebagaimana Nabi Yusuf alaihissalam berjaya melulusi suatu ujian besar. Dan kesabaran itu ialah buah dari beningnya keikhlasan kepada Allah Ta'ala semata.

Kepada Rabb kita senantiasa berdoa:

Semoga Allah Ta'ala menjadikan kita termasuk golongan orang-orang yang ikhlas dan bersabar, agar kita mampu melulusi pelbagai ujian sebelum bertemu dengan Rabb kita Allah Azza Wa Jalla.

Oleh itu, jangan cela dan lihat remeh orang yang terpesong dalam dosa kerana mungkin ia sedang berjihad melawan hawa nafsunya namun barangkali ketika itu ia sedang kalah dalam perjuangannya. Pandanglah ia dengan kasih sayang, peganglah tangannya untuk kembali ke jalan hidayah kemudian rangkullah ia bersama meniti semula kafilah jihad menuju kemenangan yang hakiki.

Allah Ta'ala berfirman dalam hadis qudsi riwayat Muslim:
يا عبادي إنكم تخطؤن باليل والنهار وأنا أغفر الذنوب جميعا فاستغفروني أغفر لكم
Wahai hamba²Ku, Sesungguhnya kamu bersalah pada siang & malam dan Aku Maha Pengampun atas dosa-dosa mu, maka mohonlah ampunan ku kerana Aku Maha mengampuni kamu sekalian. 

Semoga Allah Ta'ala senantiasa mengampuni kesalahan kita semua. 

No comments:

Post a Comment