Monday, January 23, 2023

Adakah Imam Abu Hanifa Rahimahullah Seorang Murji'ah (1)

Sesetengah orang mengata Imam Abu Hanifa rahimahullah ialah seorang Murji’ah sepertimana yang telah dikatakan oleh Imam al-Bukhari dalam al-Tareekh al-Kabir?
Dalam menjawab persoalan ini ada baiknya kita mengembalikan kepada ahli ilmu yang mempunyai kapasiti keilmuan untuk mengulasnya;
Berkenaan dengan Imam Abu Hanifa berkata Prof. Dr. Naseer Abdul Karem Alaql hafizhahullah (Professor Bidang Aqidah di IMSI University bahawa memang Abu Hanifah - semoga Allah merahmatinya - adalah seorang yang terpengaruh oleh kefahaman Murji'ah, walaubagaimanapun beliau masih lagi dalam kategori Murji'ah Fuqaha (kefahaman bahawa amalan bukanlah bahagian daripada iman), dan ini adalah ketergelinciran daripada beliau sebagai seorang ulama yang tidak mengurangi nilai kehebatannya, dan tidak boleh menyesatkannya dengan kesilapan beliau ini;  Memang beliau bercanggah dengan para salaf dalam bab itu, tetapi beliau bersetuju dengan mereka dalam manhaj dan asas yang lain.  Wallahualam.

Syeikh Abdul Aziz bin Abdullah Al-Rajhi hafizhahullah berkata dalam Syarah Usul As-Sunnah - Bab tentang hakikat iman itu adalah berkata dan beramal; tentang jenis Murji'ah:
Mazhab yang keempat daripada Murji'ah ialah Murji’ah para fuqaha’ yang mengatakan iman itu dua perkara: pengakuan dengan lidah dan pengakuan dengan hati, dan perbuatan itu bukan sebahagian daripada iman, tetapi ia adalah wajib. 
1. Yang pertama mengatakan bahawa syeikhulimam Abu Hanifah adalah Murji'ah ialah Hamad bin Sulaiman, Abu Hanifah adalah dari golongan Murji'ah iaitu para fuqaha Murji'ah, tetapi mereka masih lagi dari kalangan ahli Sunnah.
Itulah sebabnya Al-Tahawi menyokong akidah Murji'ah, mengatakan bahawa iman penduduk bumi dan ahli langit adalah sama, tidak bertambah atau berkurang, bagi mereka iman tidak bertambah atau berkurang, inilah kefahaman orang Murji'ah. Walaupun para Ahli fiqh berbeza dengan Murji'ah tulen, kerana mereka mengatakan bahawa amalan wajib, kewajipan dan pantang larang, dan sesiapa yang mengerjakan amal ibadat maka terpuji dan mendapat pahala, dia berhak mendapat pahala yang telah ditetapkan untuknya, dan sesiapa melakukan dosa-dosa besar adalah tercela dan ditimpakan azab kepadanya dan dia berhak mendapat azab. Itu adalah kebajikan, takwa, dan iman, maka mereka berkata: itu semua tidak termasuk ketetapan. Perselisihan ini antara mereka, perselisihan adalah lafaz.
Tetapi Ahl al-Sunnah berkelakuan sopan menghormati dan bersetuju dengan nas, dan penyataan mereka ini melanggar nas, dan tidak boleh bertentangan dengan nas dari segi lafaz atau makna, sebagaimana mereka telah membuka pintu kepada Murji'ah Tulen dan masuk melaluinya. Murji'ah Tulen meyakini bahawa: tidak diwajibkan melakukan amalan walaupun seseorang melakukan semua yang membatalkannya dan dosa besar, selama dia mengenali Tuhannya di dalam hatinya Maka dia beriman, ini menurut Jahmiyyah yang tertunda yang suci, perbuatan. Jadi apa yang diwajibkan dan kewajipan tidak diwajibkan, dan pantang larang adalah tidak memudaratkan, bahkan dosa-dosa besar tidak memudaratkan, dan yang membatalkan Islam pun tidak memudaratkan, mereka adalah kafir - walyaudzubillah- Jahmiyyah.
Tetapi ahli fiqh Murji'ah (fuqaha Murji'ah) Abu Hanifah dan para sahabatnya tidak bersetuju dengan mereka, dan jika mereka bersetuju dengan mereka, maka amal itu tidak termasuk dalam nama iman, kecuali mereka mengatakan: Iman adalah amalan yang diwajibkan, dan kewajipan adalah kewajipan. dan perkara yang diharamkan adalah haram, tetapi apa yang kita namakan iman, dan untuk ini mereka adalah golongan Ahli Sunnah dan mereka dinamakan fuqaha Murji'ah, Dan iman Abu Hanifah ada dua riwayat: Riwayat pertama ialah iman itu dua perkara, yang adalah pengakuan dengan lidah dan pengesahan dengan hati, dan inilah yang majoriti sahabatnya.
Adapun mengakuinya secara lisan, ia adalah rukun tambahan, dan ini adalah doktrin Maturidiah dan Asy'ariah.
Dari sini jelaslah bahawa Murji’ah itu terdiri daripada empat golongan, Murji’ah fuqaha’ yang tergolong dalam kalangan Ahli Sunnah dan bersetuju dengan Ahli Sunnah dalam makna tanpa lafaz, walaupun ia mempunyai akibat daripadanya.
2. Golongan kedua, Maturidi dan Asy'ari, berkata: Iman adalah keyakinan di dalam hati.
3. Dan yang ketiga, orang-orang yang mulia, yang berkata: Iman adalah pengakuan dengan l
Dari sini jelaslah bahawa Murji’ah itu terdiri daripada empat golongan, 
1. Murji’ah fuqaha’ yang tergolong dalam kalangan Ahli Sunnah dan bersetuju dengan Ahli Sunnah dalam makna tanpa lafaz, walaupun ia mempunyai akibat daripadanya.
2. Golongan kedua, Maturidi dan Asy'ari, berkata: Iman adalah keyakinan di dalam hati.
3. Dan yang ketiga, orang-orang yang mulia, yang berkata: Iman adalah pengakuan dengan lidah.
4. Dan yang keempat, orang Jahmiah, yang berkata: Iman ialah mengenal Tuhan dengan hati.
Takrifan yang paling rosak dan paling buruk adalah takrifan Jahmiah, kemudian diikuti dengan takrifan Karamiyyah, kemudian diikuti oleh Maturidiah, kemudian apa yang diperkatakan oleh fuqaha Murji’ah. 

No comments:

Post a Comment