Wednesday, December 4, 2024

Kepentingan Menghimpunkan Dalil-Dalil al-Quran, al-Hadis, dan Kalam Ulama Secara Komprehensif Sebelum Menarik Kesimpulan

Dalam Islam, menarik suatu kesimpulan terhadap sesuatu perkara, khususnya dalam persoalan hukum, akidah, atau isu-isu semasa, memerlukan pendekatan yang teliti dan berasaskan sumber yang sahih. Menghimpunkan dalil-dalil al-Quran, al-Hadis, dan pandangan ulama secara menyeluruh adalah satu keperluan yang penting untuk memastikan kebenaran dan mengelakkan kekeliruan.

Diantara kepentingan mengambil berat isu ini ialah:

1. Menjamin Ketepatan Kesimpulan

Al-Quran dan al-Hadis adalah sumber utama hukum Islam. Namun, memahami teks-teks ini memerlukan kefahaman yang mendalam dan menyeluruh, kerana:

Ayat al-Quran atau al-Hadis yang bersifat umum sering diperincikan oleh dalil lain.

Sebahagian dalil bersifat mutlak (tanpa syarat), tetapi ada juga yang bersifat muqayyad (dengan syarat tertentu).

Mengambil satu dalil tanpa mempertimbangkan dalil lain boleh membawa kepada salah faham atau penyelewengan.

Sebagai contoh;

Ayat mengenai larangan riba perlu difahami dengan menyeluruh, termasuk kategori, konteks, dan implikasinya dalam ekonomi moden.

2. Mengelakkan Kontradiksi dan Kekeliruan

Menghimpunkan semua dalil membantu memastikan kesimpulan yang diambil tidak bercanggah dengan dalil lain atau prinsip asas syariah.

Contoh dalam ibadah: 

Dalam menentukan waktu solat, kita tidak boleh hanya bergantung kepada satu hadis tanpa melihat dalil lain yang menjelaskan tanda-tanda waktu.

Contoh dalam muamalah: 

Isu seperti cryptocurrency atau ekonomi gig memerlukan rujukan komprehensif agar hukum yang dikeluarkan relevan dan tidak bercanggah dengan maqasid syariah.

3. Memahami Konteks Dalil (Asbab Nuzul dan Asbab Wurud)

Dalil-dalil perlu difahami dalam konteks turunnya ayat (asbab nuzul) atau sebab sesuatu hadis diucapkan (asbab wurud). Tanpa memahami konteks, seseorang mungkin mengambil hukum yang tidak sesuai.

Contoh: 

Ayat yang melarang pergaulan dengan non-Muslim di Surah Al-Mujadalah:22 

لَّا تَجِدُ قَوْمًا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ يُوَادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَوْ كَانُوا آبَاءَهُمْ أَوْ أَبْنَاءَهُمْ أَوْ إِخْوَانَهُمْ أَوْ عَشِيرَتَهُمْ ۚ أُولَٰئِكَ كَتَبَ فِي قُلُوبِهِمُ الْإِيمَانَ وَأَيَّدَهُم بِرُوحٍ مِّنْهُ ۖ وَيُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا ۚ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ ۚ أُولَٰئِكَ حِزْبُ اللَّهِ ۚ أَلَا إِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (22)

Bermaksud:

"Engkau tidak akan mendapati sesuatu kaum yang beriman kepada Allah dan hari akhirat itu berkasih sayang dengan orang yang menentang Allah dan Rasul-Nya, sekalipun mereka itu adalah bapa-bapa mereka, atau anak-anak mereka, atau saudara-saudara mereka, atau kaum kerabat mereka. Mereka itulah orang-orang yang telah ditanamkan iman dalam hati mereka, dan Allah telah menguatkan mereka dengan pertolongan daripada-Nya. Dan Dia akan memasukkan mereka ke dalam syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, mereka kekal di dalamnya. Allah reda terhadap mereka, dan mereka juga reda terhadap-Nya. Mereka itulah golongan Allah. Ingatlah, sesungguhnya golongan Allah itulah yang beroleh kemenangan."

Ayat ini harus difahami bersama ayat-ayat lain yang membenarkan interaksi baik dengan non-Muslim yang tidak memusuhi Islam 

لَّا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُم مِّن دِيَارِكُمْ أَن تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ (8)

(9 )   اِنَّمَا يَنْهٰىكُمُ اللّٰهُ عَنِ الَّذِيْنَمِّنْ دِيَارِكُمْ وَظَاهَرُوْا عَلٰٓى اِخْرَاجِكُمْ اَنْ تَوَلَّوْهُمْۚ وَمَنْ يَّتَوَلَّهُمْ فَاُولٰۤىِٕكَ هُمُ الظّٰلِمُوْنَ

Bermaksud:

Allah tidak melarang kamu daripada berbuat baik dan berlaku adil kepada orang-orang yang tidak memerangi kamu kerana agama (kamu), dan tidak mengeluarkan kamu dari kampung halaman kamu; sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berlaku adil.

Sesungguhnya Allah hanyalah melarang kamu daripada menjadikan teman rapat orang-orang yang memerangi kamu kerana agama (kamu), dan mengeluarkan kamu dari kampung halaman kamu, serta membantu (orang lain) untuk mengusir kamu. Dan (ingatlah), sesiapa yang menjadikan mereka teman rapat, maka mereka itulah orang-orang yang zalim. (QS. Al-Mumtahanah 8-9) 

4. Merujuk kepada Karya Ulama untuk Memahami Dalil

Kalam ulama membantu memahami teks al-Quran dan al-Hadis, terutamanya dalam aspek yang memerlukan penjelasan lanjut:

Ijtihad ulama seperti Imam Shafi’i, Abu Hanifah, dan lainnya adalah hasil penelitian dalil secara komprehensif, yang digabungkan dengan kaedah usul fiqh untuk memastikan ketepatan hukum.

Penulisan seperti Tafsir Ibn Kathir atau Syarah Sahih Muslim menunjukkan betapa pentingnya rujukan silang antara teks dalil untuk menghasilkan kesimpulan yang kukuh.

5. Memastikan Keselarasan dengan Maqasid Syariah

Tujuan utama syariah adalah menjaga lima perkara asas (agama, nyawa, akal, keturunan, dan harta). Kesimpulan yang dibuat tanpa menghimpunkan semua dalil mungkin bercanggah dengan maqasid ini.

Contoh: 

Dalam isu penjagaan kesihatan (seperti vaksinasi), seseorang tidak boleh hanya melihat dalil tentang tawakal kepada Allah tanpa mengimbangkannya dengan hadis yang memerintahkan usaha, seperti

تَدَاوَوْا فَإِنَّ اللَّهَ لَمْ يَضَعْ دَاءً إِلاَّ وَضَعَ لَهُ دَوَاءً

Bermaksud: 

"Berubatlah, kerana Allah tidak menurunkan penyakit kecuali Dia menurunkan ubatnya.” (HR Abu Daud)

6. Mengelakkan Fitnah dan Perpecahan

Kesimpulan yang tidak berasaskan dalil yang menyeluruh boleh membawa kepada fitnah atau perpecahan dalam masyarakat:

Individu yang tidak memahami isu mungkin menyebarkan pandangan yang salah dan menimbulkan ketegangan.

Perpecahan sering berlaku apabila sesuatu hukum diambil daripada tafsiran yang tidak lengkap tanpa merujuk kepada pendapat ulama yang muktabar.

7. Menjaga Amanah Ilmu dan Tanggungjawab Syariah

Mengeluarkan hukum atau kesimpulan tanpa menghimpunkan dalil secara komprehensif adalah satu pengkhianatan terhadap amanah ilmu. Firman Allah Subhanahu Wa Ta'ala:

وَلَا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهٖ عِلْمٌ ۗ 

Bermaksud:

"Dan janganlah kamu mengikuti apa yang kamu tidak mempunyai pengetahuan tentangnya..." (QS. Al-Isra’:36).

Sabda Rasulullah sallallahu alaihi wasallam:

من قال في القرآن بغير علم فليتبوأ مقعده من النار 

Bermaksud:

"Sesiapa yang berbicara mengenai al-Quran tanpa ilmu, maka bersedialah tempatnya di dalam neraka." (HR Tirmizi).

Khatimah

Menghimpunkan semua dalil al-Quran, al-Hadis hadis, dan pandangan ulama secara komprehensif adalah asas kepada kesimpulan yang benar, sahih, dan seimbang. Ia bukan sahaja menjamin ketepatan hukum tetapi juga mengekalkan keharmonian masyarakat dan menjaga maqasid syariah. Oleh itu, umat Islam digalakkan untuk merujuk kepada ulama yang berkelayakan dan memahami kepentingan pendekatan ilmiah dalam beragama.

No comments:

Post a Comment